FCM løfter indtægter og spillerbudget med stort mål: Top-50 i Europa

MCH Arena bliver udvidet, de kommercielle indtægter bliver fordoblet, en ny, stor fanzone opstår, og holdet får langt bedre faciliteter i Ikast. Sådan lyder nogle af FC Midtjyllands planer frem til 2025. Til sammen skal de sportsligt løfte klubben i top-50 i Europa

4. juni 2021, 17.58

Der var brede smil hos bestyrelsesformand Rasmus Ankersen og administrerende direktør Claus Steinlein, da FC Midtjylland offentliggjorde sin nye storinvestor, Anders Holch Povlsen, og fremlagde klubbens ambitioner frem mod 2025. Foto: Tom Laursen

FODBOLD Der bliver masser af europæiske storkampe på MCH Arena i de kommende år. Det er en forudsætning, hvis FC Midtjylland skal indfri målsætningerne i sin nye Vision 2025, der blev offentliggjort fredag eftermiddag sammen med klubbens præsentation af milliardæren Anders Holch Povlsen som ny storinvestor og medejer af klubben.

Ét af målene i visionsplanen er nemlig, at FC Midtjylland inden 2025 skal høre til top-50 i Europa - målt udfra UEFA’s femårsrangliste, hvor FCM aktuelt er nummer 113.

- Selvfølgelig er det en høj overligger. Det ville også være mærkeligt, hvis FC Midtjylland ikke hævede overliggeren højt. Jeg kan da også stå nogle gange og tænke: »Åh, det bliver hårdt.« Men omvendt ved jeg, det er det her, vi skal drømme om og tro på. For tror vi nok på det, og arbejder vi hårdt nok, skal vi nok komme derop, siger Claus Steinlein, administrerende direktør i FC Midtjylland, til en håndfuld journalister fra den skrevne presse efter den officielle del af fredagens pressemøde.

Et blik på UEFA’s femårs-rangliste viser, at det aktuelt er Leicester City, Glasgow Rangers og AC Milan, der indtager pladserne fra 51 til 53. FCM skal med andre ord forbi nogle store klubber.

- Det er store klubber, men det er også klubber, der ikke har hørt fast til gruppespillene. De har landekoefficienten og et eller to gruppespil, pointerer Claus Steinlein.

- Det ligger i vores plan, at vi vil spille med i toppen af dansk fodbold hvert eneste år og være en del af Europa hvert eneste år, fastslår FCM-direktøren.

Vision 2025

FC Midtjylland præsenterede fredag eftermiddag sin »Vision 2025«

Tre målsætninger:

Top-50 i Europa: FC Midtjylland vil inden 2025 erobre en plads blandt de 50 bedste hold på UEFA’s femårs-rangliste. Aktuelt er FCM nummer 113. Det skal ske ved at løfte spillerbudgettet gradvist i de kommende år, men også ved at sikre bedre træningsforhold og forbedre talentudviklingen via idrætsfriskolen Guldminen og skolens nye forhold.

10.000 tilskuere: FC Midtjylland vil med afsæt i en ny ekstraordinær, overdækket fanzone være mere attraktiv for tilskuere - både børnefamilier, unge og ældre.

100 millioner kroner i kommercielle indtægter: MCH Arena bliver udbygget, så den får plads til langt flere spisende sponsorer i langt mere attraktive rammer. Det skal gøre det muligt at løfte klubbens kommercielle indtægter fra det nuværende niveau på omkring 55 millioner kroner til 100 millioner i 2025.

Spillerbudget løftes 25-30 procent

FCM’s europæiske ambition er større. Klubben satser på at høre fast til gruppespillene, og det er målet sat udfra, forklarer bestyrelsesformand Rasmus Ankersen.

- Når vi lavede beregninger på koefficienter, virkede top-50 ambitiøst, men også indenfor det realistiske. Det kræver, at vi stort set rammer et gruppespil hvert år, pointerer Rasmus Ankersen.

Vejen dertil består af flere punkter, der skal løfte klubben. Og til sammen skal alle de nye initiativer selvsagt bane vejen for bedre sportslige muligheder.

- Alt, hvad vi gør, peger jo ind i at skabe et større spillerbudget. Hvis vi har succes i Europa, øger det spillerbudgettet, sælger vi en spiller for et stort beløb, øger det budgettet, og sådan er det også med de kommercielle indtægter. Øger vi indtjeningen, giver det os muligheden for at løfte spillerbudgettet, og alle undersøgelser viser jo, at 75-85 procent af forklaringen på sportslige resultater handler om de penge, man kan putte i førsteholdstruppen, pointerer Claus Steinlein.

Et af målene i »Vision 2025« er at løfte de kommercielle indtægter i FC Midtjylland fra cirka 55 millioner kroner til 100 millioner kroner.

Men spillerbudgettet vil ikke blive løftet nær så meget.

- Vi skal nok øge det med 25-30 procent i løbet af de næste år (indtil 2025, red.). Siden Matthew (Benham, hovedejer) kom ind, har vi øget det med over 100 procent. Det er den rejse, vi fortsætter på: At vi hele tiden skal løfte det hele en lille smule, forklarer Claus Steinlein.

Læs også
FCM-direktør: Sådan fik vi fat i Danmarks rigeste mand

- Vi kan ikke købe os til det

Penge er en forudsætning, men de skal også bruges rigtigt.

- Uanset hvor meget vi putter i spillertruppen, vil vi stadig være efter (økonomisk, red.) dem, vi skal overhale, så vi skal stadig være klogere og dygtigere, pointerer FCM-direktøren.

På den sportslige front handler det ifølge ham om at styrke talentudviklingen yderligere, forbedre rekrutteringen af spillere udefra og skabe endnu bedre rammer for holdet i dagligdagen.

De elementer er derfor alle tænkt ind i visionsplanen.

- Da vi startede akademiet i 2004, var vi fremsynede og skabte en fordel for os selv. Senere kom vi med data og blev hånet af omverdenen for »Table of Justice«, men nu er »expected goals« blevet en naturlig del af sproget i fodboldverdenen. Vi kan ikke købe os til det. Vi skal udvikle os til det, pointerer Claus Steinlein.

Læs også
Video: Sådan kommer FCM’s nye stadionudvidelse og fanzone til at se ud

Bedre talentudvikling og træning

Idrætsfriskolen Guldminen nævner han flere gange, og den er også en del af visionsplanen. Den skal være med til at sikre endnu bedre talentmasse til akademiet i fremtiden.

Guldminen får - hvis tidsplanen holder - allerede næste år til huse i et nybygget, gyldent hus, der har facon som en trelænget gård. Skolen rykker ind i den ene fløj, mens FCM’s sportslige sektor med hele Superligaholdet bor i den modsatte. Derimellem er der fællesarealer og kantine.

- Vi skal også forbedre i dagligdagen, i vores træning og så videre, siger direktøren med henvisning til de nye rammer.

Den store vækst i kommercielle indtægter, der skal være med til at muliggøre det hele, handler også om nye rammer.

På pressemødet præsenterede FC Midtjylland i videoform en stor udvidelse af hovedtribunen på MCH Arena. Den består i dag af fire niveauer, hvoraf de to øverste er en stor sponsorlounge og et dæk med skyboxes. I 2023 vil der være to dæk mere med en ny sponsorlounge af tilsvarende størrelse og 10 yderligere skyboxes.

Det gør, at klubben har plads til langt flere sponsorer, og de får tilmed bedre faciliteter, som også kan prissættes højere.

Det er planen, at FC Midtjylland fremadrettet vil byde på Skandinaviens bedste såkaldte hospitality-oplevelse.

Også de »almindelige« tilskuere spiller en rolle i den store visionsplan. Bag fantribunen - C.C. Contractor-tribunen - opstår der en stor fanzone. Den er overdækket og kommer til at rumme en større biergarten samt en stribe aktiviteter for blandt andet børn og unge.

Målet er, at fanzonen skal gøre det attraktivt at tilbringe flere timer omkring arenaen på kampdage, og dermed til syvende og sidst give tilskuerne endnu mere lyst til at komme på stadion.

Læs også
FCM ville have 10.000 tilskuere på stadion - også til de bløde kampe

Indlæser debat...