DET ER DIT VALG - KV21

Hvad vil du være, når du bliver stor?

13. oktober 2021, 10.35

Anne Mette Bang Rasmussen. Foto: Privatfoto

UDDANNELSE Hvad vil du være, når du bliver stor? Er du mon ikke en gang blevet spurgt om det?

Måske er det et spørgsmål, du selv har stillet dit barn, din nevø, niece eller barnebarn?

Der har aldrig været flere muligheder for uddannelsesvalg og karriere, end der er i dag, men det gør ikke ligefrem valget nemmere. Flere og flere oplever da også at begynde på en uddannelse, springe fra og skifte spor, i værste fald helt droppe at få en uddannelse. Og det er så ærgerligt. Vi har brug for alle og meget gerne endnu flere, som også har lyst til at tage en erhvervsuddannelse.

Allerede ved overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse skal vores børn træffe et valg. Sådan er uddannelsessystemet skruet sammen. For mange er det rigtig svært. Jeg tror, det gælder om først og fremmest at udbrede kendskabet endnu mere til »hvad man kan blive – og hvordan«, for på den måde at finde en mulig retning.

Vi har blandt andet derfor i denne byrådsperiode besluttet at gøre erhvervspraktik obligatorisk i 8. eller 9. klasse. I forrige uge var det faktisk også en klokkeklar anbefaling fra formanden for danske folkeskoleelever, Mille Borgen Mikkelsen, da hun holdt tale til Dansk Industris topmøde.

»Der er for meget teori og for lidt praktik i folkeskolerne, genindfør erhvervspraktik på alle folkeskoler«, var hendes indspark til debatten. Det betrygger mig i, at vi har sat den rigtige retning, for vi skal huske at lytte til de unge selv.

Som kommune skal vi også spille aktivt med og skabe flere praktikpladser. Lad os arbejde på at få flere praktikforløb sat i gang blandt andet i hjemmeplejen, i daginstitutioner, på plejecentre og på driftsområdet. Det er områder, som vi ved, vi bliver udfordret på at skaffe nok arbejdskraft til. Hvis vi med flere muligheder for praktik kan vække interesse for fagene, vil det være rigtig godt.

I denne byrådsperiode har vi udover beslutning om obligatorisk erhvervspraktik ansat en erhvervsplaymaker, som arbejder med at koble skoler og virksomheder i undervisningsforløb. Dette for at præsentere eleverne for flere forskellige erhverv og uddannelsesmuligheder, de måske ellers ikke kender til.

Men det helt svære i alt dette er at finde balancen i at hjælpe de unge bedst mulig på vej til et uddannelsesvalg, uden at de føler det som et konstant pres.

De unge skal have frihed til - på et oplyst grundlag - at vælge den uddannelse, de gerne vil have, og som de brænder for. Og hånden på hjertet, så er det altså svært at vide i 9. klasse, hvad det lige præcis er, man drømmer om at bruge sit arbejdsliv på.

Men vi skal selvfølgelig gøre, hvad vi kan, for at hjælpe de unge godt på vej. Det er vigtigt, at det er de lærere, der har den gode relation og kendskab til den enkelte elevs kompetencer, styrker og svagheder, som er med til at vejlede. Lad os sætte tid af til flere snakke på tomandshånd mellem lærer og elev.

Og så skal vi huske, at hvis den unge vælger en forkert uddannelsesretning og vælger om, så skal der selvfølgelig være plads til det og forståelse.

Vi var nok heller ikke alle helt skarpe på som 14-18-årig, hvilken uddannelsesvej vi ville gå. Så støtte, vejledning og opbakning både i folkeskolen og ungdomslivet, kan vi ikke give nok af!

Indlæser debat...