Bestseller med store klima-ambitioner

Brande-firmaet vil bruge et trecifret millionbeløb på at sænke klimabelastningen fra tøjproduktionen

3. marts 2021, 11.55

Bestseller har en målsætning om 30 procent økologisk bomuld frem mod 2025. Foto: Tom Laursen

MODE Bestseller-koncernen vil bruge mange kræfter og penge på at sænke klimabelastningen fra deres tøjproduktion. Et arbejde, der de kommende år kræver massive investeringer, fortæller Dorte Rye Olsen, ansvarlig for bæredygtighed hos Bestseller til børsen.dk. Hun oplyser, at det er et trecifret millionbeløb, der skal investeres over de kommende 10 år.

I en pressemeddelelse er direktør Anders Holch Povlsen også på banen med større grønne ambitioner.

- Størrelsen på vores virksomhed og vores ambitioner forpligter os til at handle og bane vejen for forandringer, siger Bestseller-bossen.

Krav til leverandører

Brande-virksomheden har netop nået en milepæl i sin bæredygtighedsplan efter et omfattende udregningsarbejde, hvor den samlede CO2-udledning er blevet klarlagt.

I 2018 tilsluttede Bestseller sig det globalt anerkendte Science Based Targets initiative (SBTi), som følger Paris-aftalens ambitiøse mål om, at den globale opvarmning ikke skal stige med mere end to grader, helst ikke mere end 1,5 grad.

Baseret på data og videnskab bliver de tilsluttede virksomheders CO2-udledning beregnet, og derigennem er det muligt at sætte målbare klimamål.

Det kommer i forlængelse af firmaets strategi for bæredygtighed, den såkaldte »Fashion FWD«, der løber frem mod 2025 med flere konkrete initiativer.

I 2025 skal for eksempel 75 procent af Bestsellers leverandører levere på højt niveau inden for bæredygtighed - dette mål skal vise leverandører, at de skal investere i dagsordenen.

Satser på vedvarende energi

I 2021 skal alle egne bygninger kun anvende vedvarende energi. En del skal komme fra den solcellepark ved Holstebro, som Bestseller-ejerens holdingselskab Heartland investerede i sidste år.

- Science Based Targets initiative er superligaen for klimamål, og da vi satte vores Fashion FWD-ambition til ultimativt at blive »climate positive«, vidste vi, at vi skulle vælge den rigtige ramme, siger Anders Holch Povlsen.

Efter et omfattende udregningsarbejde er Bestsellers totale CO2-udledning blevet klarlagt. Her fremgår det, at CO2-udledningen fra Bestsellers egne kontorer og butikker samt den strøm, koncernen køber til sine bygninger, udgjorde fem procent af den totale CO2-udledning hos Bestseller i 2018. Resten - 95 procent - findes hos de leverandører, som producerer varerne, samt hos forbrugerne, når de eksempelvis vasker tøjet.

I alt udledte Bestseller omtrent to millioner ton CO2 i 2018, skriver Børsen.

Koncernens klimamål lyder blandt andet på, at udledningen fra Bestsellers værdikæde skal sænkes med 30 procent inden 2030, mens udledningen fra selskabets egen produktion skal halveres. Det ultimative mål er at blive klimapositiv frem mod 2050.

Indlæser debat...