Herning-hjælp til livsstilsbranchen

Lifestyle & Design Cluster i Herning skal være tovholder på nyt projekt, der skal skubbe eksporten i gang. Projektet har også gode fremtidsmuligheder

31. juli 2020, 18.53

Formland-messen i Herning gennemføres i august, men i mange andre lande er mode- og designmesser i år blevet aflyst. Foto: Henrik Ole Jensen

CORONA Livsstilsprodukter, møbler og design udgør samlet set det fjerdestørste eksporterhverv i Danmark. Som oftest sker branchens salg gennem fysiske designmesser og modeuger rundt omkring på kloden. Men det kan man ikke i år. Møder og arrangementer er i mange tilfælde blevet aflyst eller er stærkt begrænsede af corona-pandemien.

Derfor er der behov for at nytænke eksporten og salgskanaler. På den baggrund er Lifestyle & Design Cluster med hovedsæde i Herning, Virsabi, Copenhagen Business School og Industriens Fond gået sammen i projektet Virtual Stage.

- Det er en afgørende satsning for branchen. Initiativet kan gøre den danske livsstilsbranche til first-movers på anvendelsen af ny teknologi til eksport. Vi kan vise eksempler på, hvordan danske brands kan nå de indkøbere, retailers, arkitekter, designere, producenter og journalister, der er så vigtige for eksporten, men som ikke kan deltage i de årlige handelsmesser, modeuger og designfestivaler rundt omkring i verden på grund af corona-pandemien, lyder det fra Heidi Svane, der er Head of Digital ved Lifestyle & Design Cluster, og projektleder på Virtual Stage-projektet, i en pressemeddelelse.

En trængt branche

Da coronavirussen for alvor brød ud og ramte store dele af den globale efterspørgsel, meldte mange virksomheder sig på banen med frustration over store tab som følge af begrænsede eksportmuligheder, lukkede landegrænser og manglende fysiske formidlingskanaler internationalt. En problematik, der blev startskuddet til Virtual Stage.

- Når danske virksomheder formår at udnytte ny teknologi på en god måde, øges deres konkurrenceevne. Det er det, vi skal opnå gennem Virtual Stage. At bruge digitale kanaler til at fremvise fysiske projekter og nå relevante kunder og samarbejdspartnere er åbenlyst en god idé i en tid, hvor folk ikke kan mødes fysisk. Men perspektiverne rækker også længere ud i fremtiden, hvor virtuel fremvisning af nye produkter kan øge effektiviteten og gøre både produktion og distribution mere bæredygtig, siger Thomas Hofman-Bang, der er administrerende direktør i Industriens Fond, som har støttet Virtual Stage som led i fondens særlige corona-indsats.

En platform med mange visioner

Ifølge parterne bag projektet er missionen at skabe en unik platform, hvor danske designbrands kan udstilles og opleves af udenlandske interessenter. Og der er ikke langt fra tanke til handling. Allerede til efteråret skal Virtual Stage se dagens lys.

- På den korte bane håber vi, at mere end 10.000 personer bruger de nye løsninger i forbindelse med arrangementer i efteråret. Derudover er målet selvfølgelig, at danske virksomheder får nye kunder på baggrund af Virtual Stage og derigennem øger eksporten, siger Heidi Svane.

Virtual Stage bygges op omkring webinarer og workshops, som skal være med til at engagere og involvere virksomheder, og facilitere udviklingen af koncepter til platformen. Selve den digitale løsning bliver præsenteret på designfestivallen 3daysofdesign til september og igen under modeugen i 2021.