Her er FCM's nye spilledragt: Ny Europa-trøje skal signalere storhed og stil

FC Midtjylland har netop lanceret en ny spilletrøje til de europæiske kampe. Den skal signalere storhed og stil. Merchandisechefen forventer, at salget vil overgå sidste års Europa-trøje

15. september 2021, 16.01

Evander Ferreira fremviser rygsiden af den nye Europa-trøje. Foto: FCM

TRØJE Et nyt europæisk eventyr betyder også en ny spilletrøje i FC Midtjylland.

Klubben trækker i morgen i en splinterny Europa-trøje - specialdesignet til FC Midtjyllands europæiske kampagne i denne sæson.

Klubbens merchandise-chef, Tommy Pedersen, har selv været bundet tæt ind i trøjens tilblivelse og er begejstret for resultatet.

Dion Cools viser FC Midtjyllands nye Europa-trøje frem. Den har - ligesom i fjor - hvid som sin primære farve, men har detaljer i bordeaux-rød og guldelementer omkring klublogo og rygnumre. Foto: FC Midtjylland

Han forventer, at trøjen bliver yderst populær blandt fansene.

- Sidste år var Europa-trøjen vores klart mest solgte trøje i de to måneder, vi spillede i den. Men vi var selvfølgelig uheldige med, at der ingen tilskuere var til de kampe. Så jeg forventer faktisk, at vi kommer til at sælge klart flere i år. Også fordi trøjen er så lækker, som den er, siger Tommy Pedersen, merchandise-chef i FC Midtjylland.

Tankerne bag trøjen har han også været inde over.

- Det er storhed, og det er stil. Europa er en anden hylde, vi skal op på sportsligt, og det forsøger vi også at signalere med trøjen, siger Tommy Pedersen.

- Der er noget eksklusivitet over designet med nålestriber, den hvide farve og de bordeaux-ærmer og strømper. Der er guld-skygger på numrene og guld i vores klublogo, pointerer han.

Læs også
FCM-træner før Europa League-brag: Vi ved, at vi har niveauet
Abonnement

Unikt design

Trøjen er specialdesignet sammen med en svensk freelancedesigner fra Nike, som har arbejdet særskildt med FC Midtjylland om opgaven.

- Selvfølgelig er der også inspiration fra andre Nike-trøjer, men den her kombination og farvesammensætning er unik, pointerer han og fortæller, at FCM i sidste sæson også fik positiv respons fra holdets første modstander i Champions League, italienske Atalanta, for de unikke trøjer.

Sådan ser den nye Europa-trøje ud fra bagsiden. Her er det midtbaneprofilen Evander Ferreira, der er trukket i den nye spilledragt. Foto: FCM

At trøjen adskiller sig så markant fra hjemmebanetrøjen, er et bevidst valg, som nogle kan lide og andre ikke.

- Vi har valgt at have et have stort spænd. Vores hjemmetrøje er der noget signatur over. Men i Europa går vi med et andet udtryk og med den hvide farve, fortæller han.

Med til den nye europæiske trøje følger en stor kollektion af tøj, der i sit udtryk er afstemt med trøjen. Spillerne får nemlig også nyt »prematch«-tøj til opvarmningen og ny såkaldt »anthem«-jakke til indløb og UEFA’s hymne forud for kampene.

Ulveshoppen får også en masse nye europæiske produkter op til gruppespillet.

- Der er matchday-halstørklæder, kopper, T-shirts og en masse andre UEFA-produkter, fortæller Tommy Pedersen.

Ligesom sidste år står der FCM Samfund i nakken af trøjen. FCM Samfund er navnet for klubbens CSR-projekter for gode formål i regionen.

- Der er regler for, hvordan og hvor meget man må placere af reklamer i UEFA-regi, men én af de ting, man gerne må promovere, er CSR-projekter. Det støtter UEFA meget op omkring. Den mulighed har vi udnyttet, fortalte Morten Andreasen, branding- og marketingmanager i FC Midtjylland, allerede i fjor.

I UEFA-regi er hovedsponsorens logo i øvrigt også en smule mindre, end man kender det fra Superligaen. Det er et krav fra det europæiske fodboldforbund.

Læs også
Udebanefans og »safe stands«: Opgraderet MCH Arena er klar til europæiske aftener
Abonnement

Indlæser debat...