Bordtennis, minigolf og eksklusivitet på MCH Arena: Stort løft for FCM’s sponsorer

Sponsorerne får dobbelt så meget plads efter udvidelsen af MCH Arena. Alt bliver mere eksklusivt

4. juni 2021, 18.50

Kommerciel direktør Jacob Jørgensen (t.h.) har i de seneste år haft udsolgt til alle kampe i sponsorloungen. Nu får han og FCM’s sælgere nye produkter på hylderne. Foto: Tom Laursen

FODBOLD Også sponsorerne kan se frem til store forbedringer i de kommende år i FC Midtjylland.

Det kom frem, da de danske vicemestre fredag eftermiddag præsenterede planerne for klubbens udvikling frem mod 2025.

En del af den nye »Vision 2025« byder nemlig på en markant udvidelse af hovedtribunen på MCH Arena til glæde for klubbens mange sponsorer. Tribunen består i dag af fire niveauer, hvoraf de to øverste er en stor sponsorlounge og et dæk med skyboxes. Fremadrettet bliver der to niveauer mere: Ét dæk med en sponsorlounge af samme størrelse som den eksisterende og ét dæk med yderligere 10 skyboxes.

- Vi får næsten det dobbelte antal kvadratmeter, fortæller Jacob Jørgensen, kommerciel direktør i FC Midtjylland.

Det betyder dog ikke, at der skal være dobbelt så mange sponsorer til kampene.

- Vi vil op på et andet niveau kvalitetsmæssigt. Folk skal have mere plads. Vi forventer, at der skal være 500 sponsorer i den nye lounge og 150 i de nye skyboxes. Det betyder, at vi uden problemer kan have 2000 spisende gæster på kampdage, fortæller Jacob Jørgensen.

100 millioner kroner om året

Udvidelsen rummer en masse elementer, der skal gøre oplevelsen bedre for sponsorerne og mere givtig i form af netværk. Men gratis bliver det ikke. FCM har et mål om, at klubbens kommercielle indtægter skal vokse fra cirka 55 millioner kroner i dag til 100 millioner kroner i 2025.

- Når vi skaber en oplevelse, som vi med ro i sindet kalder Skandinaviens bedste hospitality-oplevelse, kommer det selvfølgelig også til at koste noget. Det er klart. Vi kommer til at byde på noget, man ikke har set før. Vi får bordtennis, vi får rooftop-minigolf og en masse underholdning og eksklusivitet, fortæller Jacob Jørgensen.

Ideen til forbedringerne udsprang delvist af efterårets udekamp mod Liverpool FC i Champions League.

- Vi var af sted med en gruppe partnere - blandt andre Anders Holch Povlsen (FCM’s nye storinvestor og medejer, red.). Det var midt under corona, så vi kunne jo ikke rigtigt forlade hotellet, så vi hyrede et firma fra London til at transportere noget underholdning op til os, og så indrettede vi os i en konference-sal med bordtennis, airhockey, dart og minigolf.

- Det, der opstod mellem folk, var næsten magisk. Der sker bare noget med samtalen, når man spiller dart i stedet for at sidde stift ved et bord - ligegyldig om man er Danmarks rigeste eller alle mulige andre. Det giver langt bedre networking og er derfor også mere værdifuldt for vores samarbejdspartnere, siger Jacob Jørgensen.

Udvidelsen af MCH Arena står efter planen færdig i 2023, og han forventer, at han igen i 2025 kan melde alt udsolgt.

Vision 2025

FC Midtjylland præsenterede fredag eftermiddag sin »Vision 2025«

Tre målsætninger:

Top-50 i Europa: FC Midtjylland vil inden 2025 erobre en plads blandt de 50 bedste hold på UEFA’s femårs-rangliste. Aktuelt er FCM nummer 113. Det skal ske ved at løfte spillerbudgettet gradvist i de kommende år, men også ved at sikre bedre træningsforhold og forbedre talentudviklingen via idrætsfriskolen Guldminen og skolens nye forhold.

10.000 tilskuere: FC Midtjylland vil med afsæt i en ny ekstraordinær, overdækket fanzone være mere attraktiv for tilskuere - både børnefamilier, unge og ældre.

100 millioner kroner i kommercielle indtægter: MCH Arena bliver udbygget, så den får plads til langt flere spisende sponsorer i langt mere attraktive rammer. Det skal gøre det muligt at løfte klubbens kommercielle indtægter fra det nuværende niveau på omkring 55 millioner kroner til 100 millioner i 2025.

Indlæser debat...