Luxo Living: Ung kærlighed blev til blomstrende forretning

I dag udkommer magasinet Vækstjylland med et tema om de unge erhvervsledere, deres rolle i de lokale virksomheder, deres ambitioner og ikke mindst deres ideer til fortsat udvikling. Det gælder også for det 32-årige par Louise og Rasmus Henriksen, der driver Luxo Living i Herning, hvor webshoppen i dag står for 75 procent af omsætningen

4. april 2017, 08.12

Ud over butikken i Skolegade har Luxo Living lager på Hedelandsvej. Her modtages og sendes ordrerne fra webshoppen. Foto: Henrik Ole Jensen

Det hele begyndte på Rock-Cafeen i Ringkøbing for cirka 15 år siden. Her mødte Rasmus og Louise Henriksen hinanden for første gang, da de begge var 17 år. Siden da er kærligheden blomstret, og det er blevet til en succesfuld forretning og to børn.

Parret driver virksomheden Luxo Living, der både er en webshop og en butik i Skolegade i Herning, hvor der forhandles brugskunst og boliginteriør. Foruden parret selv er der i den nu 10 år gamle virksomhed 11 fuldtidsansatte.

Da Rasmus og Louise Henriksen begge var 22 år gamle, besluttede de, at de ville starte en virksomhed. De boede i København, og efter at have cyklet rundt til hovedstadens mange nye designbutikker begyndte parret at drømme om at komme hjem til Herningegnen og starte deres egen butik med design til boligen. Målet var, at parret skulle skabe noget sammen, som de gik op i, og som de kunne have en fælles hverdag om. Og så skulle de kunne leve af det. Det var en beskeden drøm, men vejen dertil skulle vise sig at blive hård.

Webshoppen tog fart

De første tre år måtte både Louise og Rasmus Henriksen arbejde ved siden af Luxo Living, der var åbnet i 2007. Det var træge tider, hvor Rasmus Henriksen arbejdede ved Falk Lauridsen Rejser, og Louise Henriksen havde et rengøringsjob på Østergaards Hotel om morgenen, inden butikken i Skolegade åbnede. Sådan fortsatte det i nogle år, indtil kalenderen viste 2011.

På det tidspunkt havde drømmen udviklet sig til noget mere, og parret ønskede derfor at udvikle butikken i Herning, som var begyndt at gå godt. Derfor besluttede de sig for, at de ville have åbne webshop. Rasmus Henriksen stoppede med at arbejde ved Falk Lauridsen og satte i stedet fuld fokus på at finde den bedst mulige løsning for Luxo Livings webshop.

På det tidspunkt var Louise Henriksen stoppet med at arbejde på Østergaards Hotel, og butikken havde desuden en ansat. Alligevel var webshoppen et stort spring:

- Det var lidt et sats med webshoppen, for det var jo en dyr løsning, fortæller Rasmus Henriksen.

Men satset betalte sig, og da den nye webshop gik i luften, kunne det mærkes fra dag ét. Samlet set kom web­shoppen i 2011 til at stå for 20 procent af Luxo Livings samlede omsætning.

Siden da er det bare gået fremad. Webshoppen stod i 2016 for hele 75 procent af den samlede omsætning.

- Mange af de ting, vi har gjort, har været på grund af en følelse i maven. Vi har jo ikke nogen erfaring med det, fortæller Louise Henriksen om satset dengang.

Hverken Louise eller Rasmus Henriksen er uddannede til at drive forretning. Han er uddannet handelsassistent, og hun er student.

Lederrollen følger mavefornemmelsen

Hvis man havde spurgt Louise og Rasmus Henriksen for 10 år siden, om de regnede med at få lederansvar, ville svaret være nej. Det at tage lederrollen på sig er noget nyt for dem.

- Vi har haft lang tid til at tage lederskabet i små skridt og ansætte folk efterhånden, som virksomheden er vokset. Ledelse er jo en videnskab med uddannelser og kurser, og det har vi ikke, så vi følger vores mavefornemmelse. Og så er vi jo det antal, vi er. Vi er så tæt på hinanden, at jeg sagtens kan se, hvis der er en, der hænger lidt med mulen, siger Rasmus Henriksen.

Parret har bevidst besluttet sig for, at der skal være en flad ledelsesstruktur, hvor medarbejderne har lige så meget ret til at komme med gode idéer som ejerne selv. Til gengæld har medarbejderne et ansvar for, at deres del af arbejdet kører, som det skal.

- Vi kan ikke undvære hinanden, uanset hviilken stilling man har. Jeg synes, at vi altid har stillet klare opgaver til vores medarbejdere og samtidig sikret os, at de rent faktisk har mulighed for at løse dem. Og jeg synes, at vi prøver at invitere dem til at handle selv og komme med forslag. Hvis der er opstår et problem, må de gerne løse de udfordringer, der kommer, da det er dem, der i dagligdagen er tættest på, siger Louise Henriksen.

Parret beskriver, at de kan lide at arbejde sammen og ser hinanden som gode sparringspartnere i hverdagen, men de har hver deres styrker inden for bestemte arbejdsområder. Det er primært Rasmus Henriksen, der står med ledelsesansvaret og det at komme med de nye idéer.

- Ja, og så er jeg jo nok den praktiske gris, griner Louise Henriksen.

Begge er medlemmer af netværk - henholdsvis Round Table og Ladies Circle, hvor de har mulighed for at sparre med andre erhvervsledere for at få gode idéer som ledere.

Kærligheden består

Det er ikke alle parforhold, der kan holde til, at man arbejder sammen.

- Det er spændende at have skabt det her sammen. Vi har masser af gåpåmod og er hinandens bedste makkere. Mentalt kan det være en stor udfordring at skulle starte ene mand, så for os har det været rart at være to om det, siger Louise Henriksen.

At være selvstændig er en livsstil, og derfor kan arbejds- og privatliv til tider flyde sammen. Men parret er gode til at adskille tingene, så det ikke kun handler om arbejde.

- Ja, det er ikke kun vores forretning, vi har til fælles - og heldigvis for det. Om det har været held eller dygtighed, at vi ikke har haft gnidninger i forholdet, ved jeg ikke, indskyder Rasmus Henriksen og griner.

Parret mener, at de kan få det til at fungere, både fordi de kender hinandens styrker og svagheder, og fordi de har hver deres arbejdsopgaver. Så selvom de begge arbejder med Luxo Living, går de altså ikke op ad hinanden hele dagen, men mødes i løbet af dagen for at tage nogle overordnede snakke om, hvad der skal gøres.

Det mål, som Rasmus og Louise Henriksen satte sig i 2007, da de åbnede Luxo Living, er nået. De har en hverdag sammen, og de kan leve af det, de laver. Men hvad så nu?

- Som handelsvirksomhed er det svært at sætte sig et mål og sige »Når jeg når hertil, så er jeg tilfreds«, siger Rasmus Henriksen.

Louise Henriksen nikker og tilføjer:

- Man kan jo altid blive bedre til noget.

I øjeblikket arbejder parret på at få oversat webshoppen til andre sprog, så Luxo Living kan bredes ud til andre lande.

Det er ikke kun mennesker, der er at finde på lageret, da Herning Folkeblad kommer ud. Med logrende hale løber Louise og Rasmus Henriksens hund en i møde. Foruden det gode selskab skaber den også godt humør. Foto: Henrik Ole Jensen