Livsnerven til Vestjylland

16. oktober 2020, 12.40

Kristian Pihl Lorentzen. Foto: Steen Brogaard

TRAFIK Billedligt talt er vores vejnet de livgivende blodårer, der holder gang i og sammen på den danske organisme. Et godt og sikkert vejnet med den fornødne kapacitet og fremkommelighed er afgørende for vækst, jobskabelse, investeringer og bosætning - i hele landet. Således også i Vestjylland, hvor Rute 15 mellem Herning og Ringkøbing er en livsnerve.

I Venstre har vi for mange år siden erkendt behovet for opgradering af Rute 15 til 2+1 vej. Det var derfor, at netop dette projekt var et af de højst prioriterede i den blå trafikaftale fra marts 2019, hvor vi afsatte 900 millioner kroner til projektet med planlagt byggestart allerede i 2021. Men sådan går det desværre ikke fordi S-regeringen efter valget i juni 2019 skrottede aftalen, og siden har vi hørt uhyggeligt lidt om investeringer i vejnettet. Det betyder, at vi har mistet mindst to år, selvom det skulle lykkes af lande en ny trafikaftale i løbet af 2021. Jeg var forleden på feltbesøg hos den store Vestas vindmøllefabrik i Ringkøbing sammen med borgmester Hans Østergaard. Her blev vi stærkt bekræftet i det påtrængende behov for opgradering af Rute 15, der har enorm betydning for landsdelens virksomheder og deres pendlende medarbejdere. Et nyt argument er de meget store dimensioner, som vindmøllerne fra Vestas er kommet op i - også det kræver en bedre Rute 15, hvis vi fortsat skal have mølleproduktion i Vestjylland. Jeg forventer, at der efter al for lang tids regerings-nøl kommer gang i trafikforhandlingerne lige efter nytår. Jeg håber, at regeringen - trods modsatrettet pres fra dens røde støttepartier - vil afsætte en stor pose penge til opgradering af vores vejnet. Danmarks livgivende blodårer.