Standpunkt: Gøttsches lukning bør være en øjenåbner

15. januar 2020, 12.30

Vibeke Larsen. Foto: Flemming Hansen

STANDPUNKT Den sprang som en bombe midt i Herning mandag middag - den triste nyhed om, at byens 113 år gamle slagterforretning C. H. P. Gøttsche er gået konkurs og lukket.

Det kom bag på de fleste, at det var så galt fat i forretningen, at der ikke var anden udvej.

Lukningen har uden tvivl været det største samtaleemne i byen i denne uge. Og vil fortsat være det nogen tid endnu, tyder de mange reaktioner på.

Jeg gik en tur i gågaden i går først på eftermiddagen, og ligegyldig hvem jeg mødte og talte med eller gik forbi og overhørte snakke sammen, så handlede det om Gøttsches konkurs.

Alle i området og langt uden for byportene kender jo Gøttsche eller har på en eller anden måde en relation til slagterforretningen, som gennem årtier har været en institution i byen. Mange er kede af og lidt chokerede over, at en æra efter så mange år på den måde slutter brat.

Slagtermester Steen Gøttsche fortalte i Herning Folkeblad i går, at herningensernes reaktioner på de sociale medier og til Folkebladet berører ham rigtig meget.

Men han fortæller også, at dalende omsætning og konkurrencen fra supermarkederne, hvor mange kunder køber deres kød- og delikatessevarer, er blandt årsagerne til lukningen - sammen med stigende omkostninger, husleje og gågaderenovering.

Og hvis kunderne svigter, så kan man ikke drive forretning. Heller ikke i en forretning, som er en institution, og som vi måske har en tendens til bare at tage for givet som en naturlov og som et fast element i bybilledet, der jo altid har været der.

Men nu er den 113-årige slagterbutik her ikke mere.

Jeg synes, lukningen af Gøttsche er trist og ærgerlig for både ejere, medarbejdere, kunder og midtby.

Men det bør også være en øjenåbner for os alle. Kunder såvel som butikker.

For nylig kunne vi i Folkebladet fortælle, at Paw Sko lukker i midtbyen, og tidligere har vi skrevet om, at Værsgo lukker, og tilsvarende gør Søstrene Grene. Og nu altså også Gøttsche.

Der er forskellige årsager, som ikke alle handler om kundegrundlaget og -opbakningen.

Men sidstnævnte er trods alt nødvendig for en butiks eksistens.

Hvis vi ikke bakker op om det lokale handels-liv, vi har, så forsvinder det. Det er ikke raketvidenskab. Det er ganske enkelt.

Det stiller krav til butikkerne om vareudbud, service, udvikling og lokal synlighed og profilering. Og det stiller krav til kunderne om at træffe bevidste valg, mens tid er - og også være villige til at betale lidt mere for varerne i en mindre butik eller specialforretning, der så til gengæld må levere stærkt på kvaliteten og kundeoplevelsen.

Ellers går det præcis som med købmanden i den lille landsby. Som for få købte ind i, da den eksisterede, og som borgerne nu begræder lukningen af, fordi man mangler butikken til de varer, man lige står og mangler. Og pludselig - men for sent - opdager, at man også mangler forretningen som en vigtig del af byens liv, puls og attraktionsværdi.

Lad os nu rotte os sammen rundt omkring i lokalområdet om at sikre den lokale handel, hvor vi bor og færdes. I city, i centret, i de enkelte bydele og ude i byerne i oplandet.

Det hjælper jo ikke, at vi først i morgen kommer i tanke om, at vi mangler den lukkede lokalbutik, vi i går ikke handlede i.