Minister er sikker: Tour-start i Danmark er pengene værd

Det kan være svært at måle den nøjagtige værdi af Tour de France-starten i Danmark, erkender arrangører.

15. oktober 2021, 14.01

Tour de France-direktør Christian Prudhomme (nummer to fra venstre) sammen med en række medlemmer af den danske delegation.

KØBENHAVN Smilene var brede, og snakken med kronprins Frederik og løbsdirektør Christian Prudhomme gik lystigt, da flere danske toppolitikere torsdag besøgte Paris til offentliggørelsen af ruten for næste års Tour de France.

Danmark er vært for løbets tre første etaper, og erhvervsminister Simon Kollerup (S), Københavns overborgmester og bestyrelsesformand for Danmarks Grand Depart, Lars Weiss (S), og flere andre danske borgmestre var derfor inviteret til Palais des Congres.

Herfra gik turen videre til Danmarkshuset på Champs-Élysées, hvor et stort dansk erhvervsfremstød iklædt den karakteristiske gule Tour-farve var sat op.

Men når stjernestøvet har lagt sig, og Tour-karavanen er kørt, kommer der en regning, der skal betales.

Det oprindelige danske budget lød på 88 millioner kroner, og udskydelsen fra 2021 til 2022 medførte en ekstra udgift på 5,8 millioner, som arrangøren ASO og den danske stat betaler i fællesskab. Dertil kommer de millioner, som de enkelte kommuner bruger, i forbindelse med at cykelløbet kommer forbi.

Simon Kollerup er dog ikke i tvivl om, at pengene er givet godt ud.

- Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er pengene værd. Hvis jeg alene skal se på, hvad det gør for Danmark, for sammenholdet blandt danskerne og den nationale stolthed er det i sig selv fyldt fuldt ud i den økonomiske ramme.

- Så skal vi lægge oveni, at vi skal få solgt produkter og ordrer til resten af verden.

- Når verden kommer på fornavn med Danmark, bliver det nemmere at komme på besøg og sælge sine produkter bagefter, siger erhvervsministeren.

Også Lars Weiss ser sportsbegivenheden som en god investering.

- Jeg er heller ikke i tvivl om, at der kommer masser af hotelgæster. Det er med til at brande København og Danmark. Men helt grundlæggende er det ikke det, der er det væsentligste i mine øjne.

- Den identitet, vi har i Danmark og København, passer super godt til Tour de France. At det lykkedes at få de to identiteter til at mødes og skabe noget, der er stort, er det vigtigste, lyder det fra overborgmesteren.

En række artikler i Politiken afdækkede i 2019, at de danske arrangører indledningsvist havde meldt forkerte tal ud om Grand Depart.

Blandt andet lød det, at flere milliarder mennesker ville følge med, men ifølge en belgisk sportsøkonom var antallet af unikke seere nærmere mellem 40 og 50 millioner over tre uger.

Ifølge de danske arrangører havde Düsseldorf desuden fået en brandingværdi på 443 millioner euro, da den tyske by var vært for Tour-starten i 2017.

Tallet var dog sat 100 millioner euro for højt ud fra en rapport fra revisionsfirmaet Deloitte, og det skyldtes ifølge de danske arrangører en slåfejl.

Men hvad er den reelle værdi af arrangementet egentlig? Det kan være svært at fastslå, erkender erhvervsministeren, som dog ser værtskabet som en gylden mulighed.

- Når jeg ser på, hvad Tour de France og Grand Depart kan give til Danmark, handler det om en national stolthed over at være dansker. Men det handler også om at sælge Danmark.

- Der er ingen - ikke engang spåmænd eller spåkvinder - der vil være i stand til at sætte et præcist beløb på, hvad det kan betyde i indtjening for Danmark.

- Men det er logik, at når verdens kameralinser filmer København og Storebæltsbroen, og der skal skrives historier om Danmark og fortælles om, hvad vi er for et folk og land, så er det et udstillingsvindue, som er enormt. Forstår vi at udnytte det, er det økonomiske potentiale tilsvarende enormt, siger han.

Når løbet er forbi, skal hele processen evalueres, forklarer Alex Pedersen, som er direktør for det danske Tour-sekretariat.

- Efter Tour de France i Danmark vil vi lave en evaluering sammen med Sport Event Denmark og VisitDenmark, som er vant til at lave det her. Idrættens Analyseinstitut er vist også inde over.

- Vi vil sætte nogle eksterne eksperter til at evaluere hele projektet. Vi håber selvfølgelig, at det viser, det har været alle pengene værd, siger han.

Etaperne i Danmark køres fra 1. til 3. juli 2022.

/ritzau/