Vi investerer 110 milliarder kroner i jernbanen på 15 år

LÆSERBREV: Det er på tide, at vores jernbaner kommer ind i det nye årtusinde i stedet for at være håbløst gammeldags

Udgivet:29. september 2014, 17.47

Læsetid:2 minutter

Andreas Steenberg

Af Andreas Steenberg, folketingsmedlem, valgt i Vestjyllands Storkreds, transportordfører for Radikale Venstre

Jernbaner Togene er ofte forsinkede. Der er ikke pladser nok. Og bilen er hurtigere, fordi toget ikke kører hurtigt. Alt det har vi sat os for at gøre noget ved. I årtier har danske politikere ikke investeret i jernbanen. Vi har fået nye og flere motorveje, men der er sket meget lidt på jernbanerne. Togene måtte for nogle år siden kun køre omkring 80 km/t i Jylland fordi skinnerne ikke kunne tåle sommervarmen. Et udtryk for manglende vedligehold. Vi har måttet indkøbe dieseltog, som et af de eneste lande i verden. Fordi vi ikke har elektrificeret, så vi kan køre med eltog. De skandaleramte IC4-tog er resultatet. I vores større byer er det ikke til at komme frem eller tilbage, og der kommer aldrig plads til nok veje, så det kan løses med bil. Det kræver sporvogne, metro og gode togforbindelser til oplandsbyerne.

Alt det vil vi nu gøre noget ved. Derfor laver vi massive investeringer på hele 110 milliarder kroner. Vi får mulighed for at køre med eltog, der forurener mindre, er billigere i drift og som virker, fordi det er afprøvet i andre lande. Vi afsætter nemlig omkring 10 milliarder kroner til elektrificering, som skulle have været afsat for længst. Næsten alle jernbaner i Danmark fra Thybanen til Kystbanen i det folkerige Nordsjælland bliver opgraderet, så togene kan køre hurtigere. Vi kan sige, at toget vil blive hurtigere end bilen på stort set alle strækninger mellem større byer i Danmark. Jeg tror på, at mange meget hellere vil tage toget, for her kan man bruge tiden på arbejde, fritid eller sove i stedet for at sidde med hænderne på rattet. Men det kræver, at toget ikke er en tidsrøver i forhold til bilen.

Vi bygger flere skinner for at tog kan overhale hinanden og komme frem til tiden. Flere skinner betyder også, at vi kan køre med flere tog, så der kommer flere afgange og flere pladser til de mange passagerer, vi regner med der kommer ekstra. I vores store byer bygger vi letbaner (moderne sporvogne) og metro i København. Over alt koster de mange bilkøer masser af penge i tabt arbejdstid. Et utal af analyser og kloge mennesker påpeger, at det er et problem for Danmarks velstand og dermed os danskeres velfærd, at det ikke er til at komme frem og tilbage i de større byer.

Dette er baggrunden for, at vi har valgt at have et historisk højt investeringsniveau. Det er på tide, at vores jernbaner kommer ind i det nye årtusinde i stedet for at være håbløst gammeldags. Næste udfordring bliver at få indkøbt nye tog. Vi har tog fra 1970'erne, der tøffer rundt. Radikale Venstre kæmper derfor for at der bliver investeret et tocifret milliardbeløb i nye tog. Det er prikken over i'et. For når vi om 10-15 har topmoderne jernbaner, så skal vi selvfølgelig også have moderne tog, der virker og kan køre de hastigheder, som der bliver muligt.

Vi glæder os til arbejdet!