Nyt site og nyt navn - samme stærke indhold

Herning Folkeblads nye hjemmeside skaber både større overblik og ensretter avisens nyhedsprofil

3. juli 2019, 12.44

Aoh.dk er efter 10 års tro tjeneste blevet sendt til de evige cyber-marker og i stedet blevet erstattet af herningfolkeblad.dk. foto: screendump

Over hundred tusinde brugere om måneden. Der i gennemsnit læser 1,5 millioner sider.

Appetitten på de lokale nyheder er glubende. Det viser statistikken for Herning Folkeblads nyhedssite. Sulten efter de lokale nyheder er heldigvis ikke blevet mindre, efter Herning Folkeblad midt i juni sagde farvel til aoh.dk og i stedet bød velkommen til herningfolkeblad.dk. Med en funklende ny hjemmeside tager Folkebladet endnu et skridt op ad den digitale opgraderingsstige, der i løbet af foråret også har budt på en forbedret nyheds-app. 150-årsjubilaren er godt klædt på til fremtidens digitale medielandskab.

Et navn - flere platforme

Det nye site har flere formål. Det handler ikke mindst om at ensrette mediehusets nyhedsprofil og sætte en fed streg under slægtskabet mellem avisens print- og digitale platforme. Derfor udskiftes aoh-navnet med Herning Folkeblad-navnet for at udslette enhver tvivl om, hvem der leverer de lokale nyheder, uanset hvilken platform de bliver publiceret på. Herning Folkeblads redaktionelle output er nu samlet under ét navn, men fortsætter med at publicere på flere kanaler.

Optimeret til mobil

Navneskiftet er kun en del af det.

Folkebladets nye site har også fået et helt nyt look og design samt en væsentlig opgradering af maskinrummet. Herningfolkeblad.dk vil også være langt mere brugervenligt og levere et både bedre og mere prioriteret overblik over det lokale nyhedsdøgn. I den mere tekniske afdeling vil sitet også være optimeret til mobil, sådan at herningfolkeblad.dk vil fremstå med det samme skarpe udtryk på alle digitale platforme.

- Vores nye herningfolkeblad.dk er manifestationen af en frisk 150 år gammel medievirksomhed, som har appetit på fremtiden, siger administrerende direktør Alex Nielsen.

- Vi lancerer en topmoderne nyhedsside med en logisk navigation opsat i et spændende design som bygger på genkendeligheden fra printudgaven af Herning Folkeblad, siger Alex Nielsen, som ser frem mod en nyhedstid, hvor Folkebladet fremstår stærkt lokalt forankret via både den nye digitale app, den nye digitale hjemmeside, den traditionelle printavis samt nyhedsudsendelserne på de lokale radioer Radio M, Radio Alfa og Radio Solo.

Flest kigger på mobilen

Herning Folkeblads nyhedssite har siden 2009 heddet aoh.dk. Ved lanceringen af det nu tidligere site for 10 år siden var målsætningen 40-50 artikler om dagen og knap en million sidevisninger om måneden.

10 år efter er både ambitioner og mål blevet hævet ganske betragteligt.

I de seneste tolv måneder har Folkebladets nyhedssite leveret i alt 17,7 millioner sidevisninger, mens Folkebladets journalister og fotografer dagligt spytter knap 100 historier ud i cyberspace.

Næsten halvdelen af herningfolkeblad.dk’s brugere benytter sitet via deres mobiltelefon, mens lidt færre besøger siden via deres pc. I snit er det kun cirka 10 procent af brugerne, der benytter Folkebladets nyhedssite via deres tablets.

De seneste år er det skrevne indhold og foto-gallerierne blevet suppleret af levende billeder via den videoproduktion, som Mediehusets journalister og fotografer har føjet til deres redaktionelle værktøjskasse.

Mediehusets nyhedssites tæller også Ikast-Brande-redaktionens lokale side, aoib.dk, og nyhedsportalen herningnyt.dk.