Forandringer skal sælges

Herning-lektor giver sit bud på, hvordan man får forandringer i virksomheder til at lykkes - og hvorfor de nogle gange mislykkes

Udgivet:13. juni 2013, 11.16

Læsetid:3 minutter

Tom Laursen. Lektor Jens Holmgren giver gode råd om salg af forandring

Brian Kjær Andersen
Erhvervsredaktør| bri@herningfolkeblad.dk

Taler man om produktudvikling i større skala, kommer man automatisk til at udfordre virksomhedens kultur og vaner.

På universitetsfilialen AU Herning arbejder en forskergruppe med at finde nye vinkler på, hvordan man får succes med at gennemføre forandringer i en organisation.

En unik undersøgelse

Lektor Jens Holmgren oplyser, at man i et aktuelt projekt har fået knap 800 besvarelser, hvor både topledere, mellemledere og medarbejdere i danske virksomheder har svaret på spørgsmål om forskellige aspekter af strategi, innovation og evnen til at inddrage medarbejderne.

- Det er ikke så tit, at man i disse undersøgelser også beder de menige medarbejdere om at svare, så det giver en unik mulighed til at se ned i organisationen, nævner Jens Holmgren.

Den klassiske fejl

Det aktuelle projekt bygger videre på den anerkendte forskning, der allerede er på området. Her er opsamlet en bred viden, som blandt andet opsummerer nogle af de klassiske faldgruber, ledelsen i en virksomhed ledelse kan ryge i.

Klassikeren over dem alle er direktøren, som efter lang tids forberedelse med sin ledergruppe præsenterer virksomhedens nye projekt for medarbejderne i klar forventning om, at alle klapper i hænderne og straks tager de nye ideer til sig.

- Man er nødt til som ledelse af sætte sig ind i, at store forandringer vil blive mødt med en form for chok hos medarbejderne. Man vil helt naturligt spørge: Hvad betyder det for mig og min situation? og så forestiller man sig det værste. Det er helt naturligt, og man kan aldrig helt undgå det. Men med god kommunikation kan man komme noget i forkøbet, fortæller Jens Holmgren.

Forandringer skal sælges

I forskningens verden opererer man endda med en forandringskurve, som illustrerer den typiske udvikling over, hvordan produktiviteten falder efter udmelding om forandringer og først langsomt genopbygges og i bedste fald øges, efterhånden som medarbejderne finder mening i de nye ideer og giver slip på fortiden.

- Man skal indse, at man sælger en forandring, og at man derfor har et salgsarbejde som leder. Det glemmer mange og fortæller i stedet blot, hvordan det er. I det hele taget er det afgørende, at man er ærlig og erkender, at der også vil være udfordringer og bivirkninger, understreger Jens Holmgren.

 

Læs mere om forandringens udfordringer og de gode råd til, hvordan man griber det an, i Erhvervsmagasinet Vækstjylland i Herning Folkeblad torsdag.

Er du abonnent kan du klokken 14.30 læse avisen HER

Du kan også vælge at læse eller købe dagens avis på din iPad / tablet eller smartphone ved at downloade app'en i App Store / Google Play

Mest læste

Erhverv

Se flere

Mest læste på Herning Folkeblad

Af samme forfatter

Se flere

Seneste nyt

Se flere