Tandbro.dk

Annoncørbetalt indhold

Sådan kommer du over din fobi

Mange, altså flere end du tror, slås med angst eller fobier i hverdagen. Faktisk anslår man at et sted mellem 12 og 15% af den danske befolkning har en eller flere fobi. Fobier påvirker folk meget forskelligt. Det handler både om, hvor alvorlig fobien er, og det handler om, hvad man er bange for. Heldigvis er der efterhånden mange bud på, hvordan man kan arbejde aktivt med sin fobi, så den ikke begrænser ens levede liv.

Tandlæger, højder og edderkopper

Der er ikke så mange, der elsker at gå til tandlægen. Det er en dyr og tit smertefuld fornøjelse, men så er der nogen, der er decideret rædselsslagne for tandlægebesøg. De lider af tandlægeskræk. Det er en meget almindelig fobi i Danmark, som mange kan nikke genkendende til. Men i modsætningen til mange andre almindelige fobier som angst for højder og angst for edderkopper, så kan tandlægeskræk faktisk have en alvorlig effekt på dit liv. En person, der ikke kan gå til tandlæge, kan ende med at have ubehandlede tandsygdomme og smerter, og vil leve et liv, der kunne være forbedret markant, hvis de forsøgte at arbejde aktivt med deres skræk. Det er naturligt at være lidt bange eller utryg, men når din skræk begynder at begrænse dig, så skal du finde ud af, hvordan du kan komme videre.

Du kan gøre meget, for at gøre besøget hos tandlægen nemmere, hvis du for eksempel vælger en tandlæge, du har tillid til, eller hvis du vælger en tandlæge, der har erfaring med at behandle patienter med tandlægeskræk, men hvis det at bestille tid hos tandlægen er for meget og for uoverskueligt, så skal du arbejde med din fobi.

Hvad er en fobi?

En fobi, eller fobisk angst, er angst for noget specifikt. Det kan være en specifik situation, person eller dyr. Når man har en alvorlig fobi, så kan situationen skabe et angstanfald, hvor man begynder at få fysiske symptomer. Symptomer på angst er hjertebanken, svimmelhed, ubehag kvalme, men det kan se forskelligt ud fra person til person. Nogle kaster op, nogle begynder at ryste eller skrige. under alle omstændigheder, så vil angsten oftest manifestere sig i fysiske symptomer.

Eksponeringsterapi

Eksponeringsterapi er den mest gennemprøvede og anerkendte måde at dæmpe angst symptomer. Helt basalt set, så handler det om, at man udsættes for den ting, man er bange for i små doser. Hovedet og kroppen skal vænne sig til, at situationen ikke er så farlig, som ens alarmsystem tror. Eksponeringsterapi er en meget hård terapiform, så man skal være meget motiveret for at bekæmpe sin fobi, hvis man skal igennem et eksponeringsterapiforløb.

Normalt vil en psykolog eller en terapeut guide dig igennem eksponering, det er vigtigt, at du har tillid til dem, og deres evne til at skabe tryghed omkring dig. Ofte er eksponeringsterapi parret med kognitivterapi, hvor terapeuten går ind og arbejder med at ændre din uhensigtsmæssige tanker omkring den fobiske situation.

Antidepressiv medicin

Der er enkelt antidepressive medikamenter, der har vist sig at have en positiv effekt på fobisk angst og generaliseret angst. Brugen af antidepressiv medicin vil oftest kombineres med et terapiforløb.

Den angstdæmpende medicin kan have positive effekter både på fysiske og psykiske symptomer på angst. Angstdæmpende medicin går ind og påvirker centralnervesystemet, og er en lang vedvarende effekt. Derfor bruges det ofte til andre typer angst end fobier, som for eksempel generaliseret angst eller social angst.

Hvis du har alvorlig angst, så kan din egen læge hjælpe dig med, at finde den rigtige behandling. De kan også henvise dig til et terapiforløb.

Alternativ behandling

Det er meget svært at bevise, at alternativ behandling har en effekt, dog opsøger mange alternative behandlere mod fobier. Mange føler, at det gør en forskel. Derfor kan det måske været forsøget værd, måske virker behandlingen kun fordi, du tror på det. Men det gør ingen forskel, hvis du kan få et bedre liv og sænke frekvens og alvor af din fobi.

For eksempel tilbyder mange hypnotisører, akupunktører og healere, at de kan afhjælpe angst og fobier.

Hvad kan du selv gøre?

Hvis du har fobi i mindre grad, så er der nogle ting, du selv kan øve dig på. For børn kan fobier ofte være forbigående faser, men for voksne er en fobi ofte kronisk, når man først har fået den ind under huden.

For at få det bedre i en panisk situation, så kan man øve sig på vejrtrækningsøvelser og mindfulness. På den måde kan du træne dig selv i at styre dit mindset og din mentale tilstand. Det anbefales også, at du eksponerer dig selv for det, du er fobisk omkring, men det skal gøres i små doser og med rigeligt forberedning. Men meget tyder på, at du selv kan gøre meget mod milde fobier.